Slaaptrein - Reisverslag uit Xiahe, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu Slaaptrein - Reisverslag uit Xiahe, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu

Slaaptrein

Door: sandraenmark

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 Augustus 2010 | China, Xiahe

Een paar dagen geen internetcafe kunnen vinden, dus nu een hoop te vertellen.

Vanuit Pingyao zijn we naar Xi'an gereden per slaaptrein.
Wij hadden thuis een softsleeper geboekt, iets meer comfor dan een hardsleeper (we (vooral ik) zijn toch luxepoppetjes!).
3 uur voor vertrek werd ons verteld dat er geen softsleeper beschikbaar was omdat het hoogseizoen was.
Wat betekent een hardsleeper? Je moet je een normale wagon voorstellen zoals bij ons in Nederland. In plaats van zitjes, zijn er bedden, 3 boven elkaar. Aan de andere kant van de wagon zitten klapstoeltjes. Tussen de bedden, looppad en klapstoeltjes zit geen deur, gordijntje of wat dan ook. Het is helemaal open. Nu hadden we ook nog een verouderd model, dus geen airco. Ik denk dat het zo'n 32 graden was binnen. We dreven dus zo'n beetje in ons bedje! Maar wonder boven wonder wel goed geslapen.

Xi'an was een typisch Chinese stad, hoge moderne gebouwen met daar tussenin oude vervallen gebouwen waar je niet dood gevonden wilt worden.

Vanuit Xi'an kun je het terracottaleger bekijken, wat wij dan ook gedaan hebben. Erg indrukwekkend.

Xi'an heeft een oude stadsmuur, hier hebben wij gister op gefietst! Erg leuk.

Het weer in Xi'an was al minder warm dan in Pingyao, maar vandaag in Xiahe is het helemaal een lekker temperatuurtje.

De nachttrein van afgelopen nacht was een stuk beter, want airco! Helaas een enorm snurkende man, dus niet perfect geslapen.

We zitten nu in Xiahe, wat op ongeveer 3,000 meter hoogte ligt. Op dit moment ben ik ook wat draaierig, moet nog even wennen.
In Xiahe ligt de grootste Tibetaanse tempel buiten Tibet.
Deze gaan wij morgen bekijken.