Laatste week - Reisverslag uit Shigatse, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Shigatse, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: sandraenmark

Blijf op de hoogte en volg Sandra

15 Augustus 2010 | China, Shigatse

Na ons vertrek uit Lhasa zijn we naar Samye gereden, een oud klooster op een eiland.
Met een ferry/veerboot over gegaan, ahum! Dat was een motorschuit (net zoals bij oma langskwam vroeger) waar we in konden zitten. Vooraf hadden we het er nog over gehad of we zouden plassen op de boot of daarvoor, nou blij dat we daarvoor hadden geplast, want dat kon dus niet op die boot!
Veel vertrouwen kregen we niet in de schipper, want halverwege liet hij ons bootje op een zandbank varen! Met een boom weer losgeduwd. Een hele ervaring dus!

Het klooster was mooi. We hebben ook de kora gelopen, een gebedsroute om het klooster, die pelgrims ook lopen. Meestal zijn deze kora's zo tussen de 3 en 8 km en altijd de moeite waard om te lopen.

De volgende dag terug over het water en gedurende zo'n 5 a 6 uur in de bus naar Gyantse, een klein dorp waar uiteraard ook weer een klooster staat. Ik vind al die kloosters erg leuk, omdat we er ook een hoop uitleg bij krijgen. Mark is ondertussen wel een beetje kloostermoe, hij vindt alles op elkaar lijken en vooral het feit dat je echt overal voor moet betalen, staat hem wat tegen.

Doorgereden naar Xigaze waar we gister zijn aangekomen.
Ook hier een kora gelopen die mooi door de bergen liep. Dit is altijd een uitdaging voor mij, omdat ik nog steeds wat last van de hoogte heb, dus erg snel moet hijgen! (Natuurlijk helpt ook mee dat mijn conditie niet super is, haha!).

Vanmorgen wakker geworden met regen, maar in de loop van de morgen klaarde het op en nu weer stralende zon. Het klooster in Xigaze bezocht, dit is het klooster waar de 10e Panchen Lama is begraven. Mooi graf/stoepe heeft hij.

De groep is ok, al merk je wel dat 4 weken lang is om op elkaars lip te zitten. Er zijn soms wat kleine irritaties, maar iedereen is erbij gebaat om die opzij te zetten en de sfeer zo leuk mogelijk te houden. We doen ook veel apart, wat wel zo goed is. Uiteraard raak ik ook af en toe geirriteerd, zoals de meeste van jullie wel weten, hou ik er erg van om op mezelf te zijn en telkens met zo'n groep is soms een grote uitdaging. Mark is de rust zelfe en laat alles langs zich heen gaan, luistert naar mijn geklaag en gaat dan DS-en, haha!

Vanaf morgen gaan we richting de Mount Everest. Zoals het er nu naar uitziet gaan we allemaal met paard en wagen naar boven, mits het weer het natuurlijk toe laat. Duimen dus allemaal!

• 16 Augustus 2010 - 08:58

Nanda:

Haha. Die rolverdeling bij jullie herken ik wel! Geniet nog maar lekker van die laatste dagen. X

• 17 Augustus 2010 - 17:09

Mam En Pap:

Hoe is het gegaan naar de Mount Everest? Konden de paardjes jullie trekken, of moeten jullie de paardjes duwen? Het kloosterverhaal van Mark klinkt wel herkenbaar, vergelijkend met onze trip naar Normandie, waar de heren alle oorlogsmusea wilden zien, en de dames oorlogsmoe werden. Hoe is het met het eten, zijn jullie al chineesmoe?? Of smaakt het nog steeds lekker? Veel plezier nog de komende dagen, jullie kunnen nu nog maar kort genieten. XXX

• 17 Augustus 2010 - 19:54

Ria Veerman:

wat een prachtige reis geniet van je verslagen
    groetjes