Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Sandra Appelman - WaarBenJij.nu

Lhasa

Door: sandraenmark

Blijf op de hoogte en volg Sandra

11 Augustus 2010 | China, Lhasa

Het is goed toeven in Lhasa! Een grote stad met eigenlijk alles wat je maar wilt. Westerse kledingmerken, snel internet, grote straten.

Maar natuurlijk ben je in Lhasa voor de omringende kloosters en... het Potala.

Zondag hebben we een rustig dagje gehad, lekker geslenterd en Mark heeft kleding gekocht (blijkbaar kan hij dat in Nederland niet vinden!).

We hebben een heerlijk hotel met een superrestaurant, dus tot mijn schaamte moet ik melden dat we alle dagen in het hotel hebben gegeten!

Maandag zijn we naar de Drepung en Sera kloosters geweest.
Drepung is een erg mooi kloosters met prachtige beelden. Wat fijn was dat we in de kapellen foto's mochten maken. Uiteraard tegen betaling. Het boedhisme is een van de meest commerciele geloven die we kennen. In een klooster zijn er zeker zo'n 10 kapellen. In iedere kapel moest je opnieuw betalen om foto's te maken! Verder moet je bijna voor elke scheet die je laat betalen!
Toch maar wat geld betaald, want meestal mag je in de kapellen geen foto's maken. Dit was dus een buitenkans.

Gister zijn we naar het Potala paleis geweest, het officiele verblijf van de dalai lama, zeg maar het regeringshuis. Dit Potala ligt heel hoog op een berg, wat je kunt bereiken door heel veel trappen te beklimmen. UITGEPUT was ik, haha, hoe zo een vakantie om uit te rusten!
Maar mijn uitputting was de moeite waard, want ontzettend mooie beelden en stoepa's (soort graftombes) gezien.

Vandaag naar het Gandenklooster geweest, wat op 4500 meter hoogte ligt. Een prachtige wandeling door de bergen gemaakt. Gelukkig geen last van hoogteziekte.

Vanaf morgen schijnt het allemaal iets primitiever te worden, ik wacht het wel af. Je begint dingen ook gewoon te vinden, dat is het voordeel van zo'n lange reis.

Ik hoor dat er elders in China veel overstromingen en regenbuien zijn. Wij hebben daar tot op heden (afkloppen) totaal geen last van. Ik de 2,5 week dat we wegzijn, pas 1 regenbui gehad. Stralende zon tot nu toe.

• 11 Augustus 2010 - 13:58

Pap En Mam:

jullie genieten wel merk ik aan het verslag, gelukkig maar.
    wat zien jullie ontzettende mooie en aparte dingen, we zijn benieuwd naar de foto's.
    op het nieuws is inderdaad te zien dat er overstromingen zijn met alle ellende die dat met zich meebrengt.
    succes verder en we wachten weer op het volgende verslag.

• 12 Augustus 2010 - 16:52

Franka En Wilco:

Wat een mooie ervaring. Klinkt allemaal goed wat je schrijft; we zijn ook erg benieuwd naar de foto's.
    Hier gaat alles goed, hoor. Het weer is regenachtig, dus maar goed dat jullie hier niet zijn. Je autootje wordt goed door ons verzorgd, en is erg nuttig. Veel liefs.